Program hösten 2024

Pianokonsert med Per Rundberg

Söndag 13 oktober kl 18.00
Stora Konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Per Rundberg konserterar regelbundet i Sverige och övriga världen. Han har spelat i bland annat Konserthuset och Berwaldhallen i Stockholm, Philharmonie i Berlin, Konzerthaus och Musikverein i Wien. Han har även framträtt vid en rad internationella festivaler och har spelat med många framstående musiker som Dietrich Fischer-Dieskau, Martin Grubinger och Clemens Hagen. Per kommer ursprungligen från Skellefteå och studerat vid ”The Yehudi Menuhin School, England, ”Mozarteum”,
Salzburg och Kungliga Musikhögskolan, Stockholm.

ARRANGÖR: ARVIKA KONSERTFÖRENING I SAMVERKAN MED MUSIKHÖGSKOLAN INGESUND

För förköp klicka här

Det gamla och det nya

Onsdag 16 oktober kl. 19.00
Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Ingesunds grundare och legend Valdemar Dahlgren startade traditionen att spela Mozart stråkkvintett i g-moll varje år. Denna bortemot 100-åriga tradition förs nu vidare tillsammans Musikhögskolan Ingesunds nya violinlärare Anna Kolby Sonstad som musicerar ihop med de övriga stråklärarna på musikhögskolan.
Magnus Ericsson, Ane Gustavsson, Jon Dahlkvist och Lars-Inge Bjärlestam.

ETT SAMARRANGEMANG MED MUSIKHÖGSKOLAN INGESUND

Förköp klicka här

Stipendiatkonsert med
Aron Heinerud, trumset & slagverk

Lördag 23 november kl. 19.00
Ritz

Varje år delar Arvika Konsertförening ut stipendium till musikstuderande arvikaungdomar. Innevarande år har Konsertföreningens styrelse valt att utse slagverkaren Aron Heinerud till stipendiat.

Aron går sista året på solbergagymnasiet på den naturvetenskapliga linjen och vill gärna fortsätta att musicera i någon form. Om det blir som yrkesmusiker eller som fritidsmusiker får framtiden utvisa. Hans lärare på Kommunala Musikskolan är Per-Anders Thim. Under hans ledning har Aron fått tillfälle att prova på en rad olika musikinstrument men Aron själv säger att han huvudsakligen är trumslagare.

Som Konsertföreningens stipendiat erhåller man en summa pengar samt erbjuds möjligheten att ge en konsert. Arons konsert äger rum på Ritz den 23 november och vid det tillfället får Aron sällskap av kamrater som tillsammans bildar ett band och en slagverksensemble. Vi kommer att få höra musik som har karaktären av Progressiv Rock samt musik av bland annat Frank Zappa.

Fri entré!

Valkyrien Allstars

Fredag 29 november kl. 19.00
Ritz, Arvika

Hardingfelorna går varma när Valkyrien
Allstars utforskar den norska låtskatten.
Sedan de bildades som duo i början av millenniet har gruppen utvecklats till ett muskulöst, ösigt och lekfullt liveband. Ingen konsert är den andra lik när en av Nordens tveklöst främsta folkmusik-
grupper står på scen!

Valkyrien Allstars förnyar norsk folkmusik och rör sig fritt mellan genrer och stilar. Traditionella melodier går genom ambientfolk, ballader blandas med akustisk folkrock, svängiga fiolriff samsas med de vackraste av sångharmonier – allt arrangerat och sammansmält till ett distinkt och karakteristiskt sound i ett alldeles eget ljudlandskap.

Både nationellt och internationellt har bandet spelat in sig på hitlistor och erövrat allt från undergroundklubbar till konserthallar. Gruppen släppte sitt sjätte och senaste album slutte og byne 2020 och vann Spellemann-priset, Norges motsvarighet till Grammis, för ”Årets Visa”.

Bandet består av Tuva Syvertsen, Magnus Larsen Jr, Erik Sollid och Martin Langlie.

ETT SAMARRANGEMANG MED MUSIKHÖGSKOLAN INGESUND, ARVIKA JAZZ & BLUES, RITZ & STÄLLWERKET

Länk kommer inom kort

Julkonsert

Söndag 15 december kl. 18.00
Brunskogs kyrka

Traditionsenlig julkonsert med Arvika Kammarkör, Arvika Stråkorkester, Arvika Gosskör och elev från Musikskolan i Arvika.

Sångsolist Josefina Berglund Ekholm

Fri entré!