Program våren 2018

Program 2018

Glafsfjordens musikfestival

17-20 januari 2018

Den årliga klassiska musikfestivalen återkommer, i år med bl a hovsångaren Karl-Magnus Fredriksson, violinisten Stefan Tarara och den unga pianisten Aurelia Shimkus.

Mer info på http://www.glafsfjordenfestival.com

Arvika Konsertförening samarbetar med festivalen.

Sagan om Babar - den lilla elefanten

Söndag 21 januari kl. 15.00 på Rackstadmuseet. Rundvandring på museet kl. 14.30.

En familjekonsert med brassensemblen Brio Trio (Charlotte

Richardsen - trumpet, Jenny Olsson - horn och Ingebjørg Klovholt - trombon) och berättaren Karl-Peter Eriksson som bjuder på en klassisk saga av Jean och Cecile de Brunhoff till musik av Francis Poulenc arrangerat av Philip Brown. Originalbilder från sagan projiceras i storbildsformat på scenen.

Föreställning på ca 45 minuter riktas speciellt till barn från 3 år och uppåt till årskurs 2, och deras familjer - ett möte mellan barn, unga och gamla - och professionella musiker!

Årsmöte - Exklusivt för Arvika konsertförenings medlemmar

Söndag 18 februari kl. 16.00 på Musikskolan i Arvika

Styrelsen i Arvika Konsertförening välkomnar alla medlemmar att delta i årsmötet och njuta av lite underhållning och fika mellan mötesförhandlingarna.

Observera att detta är den ordinarie kallelsen till årsmötet.

Dagordning och övriga handlingar delas ut på mötet.

Vinterorgel

Söndag 25 februari kl. 18.00 i Trefaldighetskyrkan

En konsert med orgelmusik och dikt i Trefaldighetskyrkan i Arvika - text och musik med vintertema möts på ett nytt sätt!

I Erik Axel Karlfeldts monumentala och kända dikt Vinterorgel används orgelns och orgelstämmornas klanger som beskrivningar av vinterns olika faser.

Som illustration till dikten vill våra två organister improvisera och duellera från kororgel och läktarorgel. Dessutom vill dom framföra musik för två orglar av Johan Sebastian Bach, Pedro José Blanco, Giovanni Bernardo Lucchinetti och Antonio Soler.

Artisterna för kvällen är Åke Skommar och Björn Gävert på orgel samt den folkkära skådespelaren Stefan Ljungquist som recitatör.

3 x B - Beethoven, Bach och Brautigam

Fredag 23 mars kl. 19.00 på Musikhögskolan Ingesund

Tre B:n som tillsammans skapar en stor och välklingande konsertupplevelse. Under ledning av chefsdirigent Johannes Gustavsson spelar Wermland Operas orkester och den holländske pianisten Ronald Brautigam.

Han frestar publiken med pianokonserter av både Bach och Mozart. Kvällen avslutas sedan med Beethovens andra symfoni som uruppfördes 1803 på Theater an der Wien med kompositören själv som dirigent.

Ronald Brautigam är en av Hollands mest uppskattade musiker som inte bara uppmärksammas för sin virtuositet och musikalitet utan också för att han behärskar så många musikaliska stilar.

Dances of sorrow - Bachs dolda koraler

Söndag 8 april kl. 18.00 i Trefaldighetskyrkan

Klara Hellgren, violin.

Ensemble Memento: Marie Alexis - sopran, Anna Zander - alt, Fredrik Mattsson - tenor och Joakim Schuster - bas.

1720 skrev Bach Partita i d-moll för soloviolin, ett monumentalt mästerverk fullt av dolda budskap i form av numerologi, symbolik och citat ur egna koraler. I ackorden och melodierna i soloviolinens stämma ligger dolda sångfragment ur flera av hans egna koraler, alla med budskap om död och sorg men också om hopp.

I det här arrangemanget sjungs de dolda koralfragmenten i sin helhet varvat med de enskilda satserna för soloviolin för att slutligen mötas i ett unikt arrangemang av Ciacconan för soloviolin och fyra sångstämmor efter en analys av Helga Thoene.

Kliv in i Bachs huvud och lyssna till en rörande version av Ciacconan som du aldrig förr har hört den!

Operettresa lördag 21 april - Läderlappen på Värmland Opera

Buss går från Palmviken kl 12.30.

Föreställningen börjar kl 15.

Beräknad ankomsttid Arvika ca kl 20.

Johan Bridger, slagverk

Tisdag 8 maj kl. 19.00 i Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

För ett intensivt personligt uttryck, briljant teknisk behärskning och en betvingande scenisk närvaro. Så löd motiveringen när Johan Bridger vann Solistpriset i maj 2004.

Han har även varit aktiv som solist, lärare och inom kammarmusik. Johan har sedan 1996 spelat i Marimbaduon MalleusIncus tillsammans med Patrick Raab och det har fört honom till hundratals konserter världen över och flera uruppföranden.

I Arvika spelar han ett färgsprakande program med musik av bl.a. Bach, Piazzolla, samt ett fyrverkeristycke för inte mindre än 19 olika trummor!

Arvika Konsertförening

Solbergs gränd 1