Glafsfjordens Musikfestival 2019

23-27 januari

Den årliga klassiska musikfestivalen återkommer

även 2019 med några riktigt spännande

internationella artister.

Ett nervkittlande och betagande program utlovas. I år får vi bl a lyssna till en av Rysslands mest berömda stråkkvartetter. Även några av världens mest lovande unga stjärnor inom sin genre kommer. För mer info se http://www.glafsfjordenfestival.com.

Arvika Konsertförening samverkar med festivalen genom vårt öronmärkta bidrag till en internationell artist.

Program hösten 2018

Barn & unga projekt

Dag, tid, plats

Vi planerar en konsert/föreställning för barn och unga under vintern. Mer info kommer senare.

Årsmöte

Söndag 3 mars kl. 16:00, Musikskolan i Arvika.

Exklusivt för medlemmar i Konsertföreningen. Styrelsen i Arvika Konsertförening välkomnar alla medlemmar att

delta i årsmötet och njuta av lite musikunderhållning och fika före mötesförhandlingarna. Detta är den ordinarie kallelsen till årsmötet. Dagordning och övriga handlingar delas ut på mötet.

Årets Polarprisvinnare Dr. Ahmad Sarmast & Zohra Orchestra

Måndag 11 mars kl. 19.00 Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Tillsammans med Musikhögskolan Ingesund har vi den stora äran att presentera ett mycket speciellt besök. Grundaren av Afghanistan National Institute of Music (ANIM), Dr Ahmad Sarmast, och Zohra Orchestra, som består av 35 kvinnliga musiker, kommer till Arvika!

Efter 15 år i påtvingad exil i först Ryssland och därefter

Australien, där han blev den förste afghan att bli filosofie doktor i musik, återvände Dr Sarmast till sitt sargade hemland 2006 med det uttalade syftet att rädda och återuppliva landets musikhistoria. Under hans ledning grundades ANIM. Institutet har startat en musikskola där barn och unga får lära sig att spela instrument. Repertoaren består av både västerländsk klassisk musik och traditionell afghansk folkmusik. Syftet är att genom musik återupprätta landets kultur och skapa framtidshopp oavsett bakgrund, kön, ekonomiska förutsättningar och religion. ANIM och Dr Sarmast blev hyllad och fick stor uppmärksamhet i samband med årets (2018) Polarprisutdelning, då en hel

musikvärld fick ta del av denna gripande musikaliska resa.

Konserter ges endast i Stockholm, Göteborg OCH ARVIKA!

Boka in denna dag och tid - detta blir en unik upplevelse!

Konserten är ett samarrangemang med Musikhögskolan Ingesund.

Musikgal - en musikalrestaurang

lördag 23 mars kl. 19:00, foajén, Musikhögskolan Ingesund

Upplev några av musikalrepertoarens mest kända och kära sånger, duetter och ensembler.

Var med och bestäm programmet själv utifrån en innehållsrik «meny»! Vi har haft förmånen att få sångare från Ingesund att medverka som «servitörer», bl a Maria Hebbe och Jacob Antonér förutom överraskande gäster. Oskar Persson är «hovmästare». Evenemanget arrangeras i samverkan med Musikhögskolan Ingesund..

Kammarmusikkonsert

April, Rackstadmusset

Vi planerar en konsert under våren. Mer information kommer senare.

Oslo kammarkör

Maj, Musikhögskolan Ingesund

Oslo Kammerkor kommer till Arvika med ett spännande och

otraditionellt program. Kören har de sista åren fått stor internationell uppmärksamhet runt sin utforskning av den norska folkmusiken.

Komponisten Ørjan Matre har stått bakom många av arrangemangen och med denna musik har Oslo Kammerkor

blivit inbjuden till festivaler och konserter världen över, bl a

har kören sjungit i Carnegie Hall både år 2015 och 2017. 2019 släpper kören en ny CD baserat på sina folkmusikarrangemang.

På eftermiddagen arrangeras även en öppen workshop med körens mycket talangfulla dirigent Håkon Nystedt.

Konserten är ett samarrangemang med Musikhögskolan Ingesund. Mer information kommer senare.

Arvika Konsertförening

Solbergs gränd 1